עיצוב סאונד לסרטים,
פסי קול ופוסט פרודקשן
בואי! מכאן מתחיל הקסם …
עיצוב סאונד לסרטים, פסי קול ופוסט פרודקשן
כשאת יוצרת סרט, את בונה עולם שלם.
עולם קולי עשיר ומורכב,
המשלים את הוויזואל של הסרט,
ומתאים לחזון האמנותי של היצירה.
שבו כל צליל, כל לחישה והד -צפוי להכניס את הצופה פנימה,
לגרום לו להרגיש, לחוות ולהיסחף לתוך המציאות שבנית.
באמצעות עיצוב פס קול לסאונד הסרט, שמבוסס
על עיצוב פוליז מקצועי, אמביאנסים מציאותיים,
מוזיקה מדויקת ואיכותית שיפור סאונד וניקוי רעשים-
הסרט שלך הופך למוחשי וריאליסטי, שמכניס אותך ואת הצופים
עמוק אל תוך החוויה הרב חושית.
הופך סצנות רגילות לבלתי נשכחות ,
מעצים את חווית הקתרזיס של הצופים ,
שחשים בתוך מציאות על קולית שכמו מתרחשת ברגע זה ממש.
איך קורה הכל בעולם עיצוב הסאונד לוידאו ופסי קול ומה העבודה שלי כאומנית בעיצוב סאונד?
01
עיצוב פוליז Foleys
פוליז הוא טכניקה ספציפית ליצירת אפקטים קוליים,
צלילים וסאונדים שונים ומגוונים מאוד,
שנועדו להחליף או להשלים צלילים שהוקלטו במהלך הצילומים-
מסיבות שונות שכבר נפרט עליהן
ע"י צפיה בסרט ניצור צלילים שמתאימים במדויק
לפעולות המתרחשות על המסך.
הפוליז משמש ככלי חיוני ליצירת פסקול איכותי ומשכנע.
דמייני סצנה של סערה – רוחות שורקות, גשם מכה על החלון,
בגדים רטובים נעים עם כל צעד…
כל אחד מהצלילים האלו לא תמיד מוקלט בזמן הצילום,
אבל בעזרת עיצוב פוליז מקצועי ,
הכל נשמע חי, מציאותי ומדויק,
כי תפקיד הפוליז, הוא ליצור סנכרון הרמוני בין התמונה לסאונד
ולהפיק בצורה עוצמתית את השמע החוויתי
של הסצנה המוסרטת.
אומני פוליז צריכים להיות מקצועיים מאוד בתחומם,
כדי שהסרט ישדר אמינות גבוהה.
הקסם של הפוליז :
עוד כמה פלוסים שתשמחי לשמוע על הפוליז:
להחיות את המציאות - ריאליזם בפוליז :
בעיצוב Foley נוסיף צלילים מציאותיים שקשה או בלתי אפשרי להקליט במקום הצילום.
אם רצית אי פעם להקליט סנאי חמוד מטפס על עץ ביער עבות
(מקורי, נכון? במקום הצילום רעש הטיפוס עלול להיות עמום ולא אחיד,
בגלל רעשי רקע או בגלל שהסנאי לא תמיד יבין מה את רוצה ממנו
ולא יבצע את הפעולה בצורה מדויקת.
בפוליז נוכל להקליט את הצליל הזה על ידי שימוש באפקטים שונים,
כמו בד מחוספס או חבל, וליצור את הצליל המדויק והחד של ציפורניים נתפסות בקליפת עץ.
התוצאה היא צליל טיפוס מציאותי ואינטנסיבי,
שמעצים את תחושת הנוכחות של הסנאי ביער. אומנותי בהחלט, נכון?
אמנות השחזור הקולי
הפוליז משפר את איכות השמע של ההקלטות המקוריות –
בעבודת פוליז מקצועית – מחליפים או משלימים צלילים בעייתיים ולא ברורים
או חדים מספיק שהיו בהקלטות,
ומשפרים את איכות השמע בצורה משמעותית.
בפוליז אנחנו נחליף את ההקלטה המקורית הבעייתית
בסאונד נקי , ברור וחד והכי חשוב -ריאליסטי לחלוטין! (אחרת – מה הועלנו בשחזור?
אריגת הקסם הקולי
להפוך וידאו שקט למציאות קולית וחיה
הוספת סאונדים על וידאו שמעולם לא הוקלט עליו סאונד,
שתיתן חוויה למאזין שהסאונד שמתרחש בזמן אמת.
ונשוב לסנאי הסנאי שלנו מטייל הפעם להנאתו באותו יער עבות,
ולא הצלחת ליצור לו הקלטת סאונד מדויקת של הליכה ביער.
בפוליז מקצועי ואומנותי – נוסיף צלילים של דריכה על עלים יבשים, נקישות של ציפורניים
על אבנים קטנות, רשרוש של עשבים נמוכים
ועוד אפקטים מדהימים שיהפכו את סצנת הסנאי המטייל
לחוויה מציאותית ומשכנעת באמת
סימפוניה של שכבות עומק (Layers)
בעיצוב Foley מוסיפים שכבות של צליל (Layers)
כדי ליצור תחושה מלאה ועשירה יותר של סאונד,
שכמו מקיף אותך מכל הכיוונים. ואי אפשר בלי דוגמא 🙂
אנחנו עדיין באותו יער עבות של הסנאי החמוד מקודם , רק עוברות לפריים חדש
ועכשיו נרצה ליצור סאונד של מפל מים עוצמתי באותו יער.
את זה נבנה בשכבות :
בשכבה ראשונה- ניצור צליל זרימה חזקה של מים,
בשניה רעש של טפטוף מים על אבנים ועלים,
נוסיף בשכבה שלישית סאונדים של בועות אוויר מתפוצצות במים,
שכבה רביעית ניצור ציוץ ציפורים רחוק ורשרוש ענפים ברוח,
ובשכבה 5 צליל עמום של זרם מים תת קרקעי .
שילוב השכבות האלו בצורה מקצועית ונכונה –
יצור תחושה של מפל מים חי ונושם,
וישלים לנו את האווירה הטבעית של סצנת בסנאי ביער.
רגעים קוליים קסומים
הדגשת רגשות ופעולות בפוליז
בפוליז מדגישים ויוצרים צלילים ממוקדים שמעצימים את הפעולה
וגורמים לה להראות ולהישמע אמינה ומוחשית הרבה יותר,
ובעצם להדגיש פעולות או רגשות שאותם רוצים להעצים בסצנה,
ולייצר חוויה על קולית מושלמת.
ועכשיו נעזוב את הסנאי שלנו לנפשו, ונעבור לסצנת דרמה –
בהרבה מאוד סצנות כאלו של דרמה או אימה, ,
דלת חורקת מוסיפה מתח עצום (מדמיינת כבר את הצרחות בקהל ?:)
הפוליז מאפשר לנו להקליט חריקה מדויקת ולהעצים אותה בעזרת אפקטים,
מה שייצור לנו תחושה וחוויה חזקה הרבה יותר של מתח ומסתורין.
ארגז הצלילים המופלא
תכלס – אז במה משתמשים לעיצוב הפוליז?
עיצוב ה Foley כולל סאונדים וצלילים רבים מאוד,
את חלקם נקליט בצורה חיה באולפן,
ואת חלקם נלקח מספריות סאונדים מקצועיות ואיכותיות,
שמכילות מאגרים בלתי נדלים של רוב סוגי הסאונדים והקולות שבעולם.
כמו צעדים עם סוגי נעליים שונים, סוגי בדים ובגדים מגוונים,
קולות של חיות, ציפורים נדירות, ועוד.
אומנות האווירה הקסומה
יצירת אווירה בפוליז :
פוליז תורם ליצירת אווירה ספציפית
אותה רוצים להעביר לצופה בסצנה ע"י הסאונד.
ושוב אנחנו בסצנות אימה – ברררר 🙂 צלילים של צעדים כבדים במסדרון חשוך
יוצרים מייד תחושה של מתח ואימה.
(מה עולה לך עכשיו? אינקויזיציה? מנזר? גנבים?
הקסם של היצירה
מילוי חללים
בפס הקול פוליז יכול למלא "חללים" בפסקול,
ולגרום לו להישמע יותר טבעי וזורם.
והפעם, לשם הדוגמא, נשלב סצנת אימה באותו יער נחמד וקסום של קודם
יש לנו וידאו של דמות המתחבאת ביער עבות וסבוך,
בזמן שהיא מאזינה לרעשים חשודים. ההקלטה המקורית של הסצנה
כוללת רעשי רקע עמומים וצלילים לא אחידים של תנועת הדמות?
בעבודת פוליז נקפיד על אחידות והתאמה לתנועות הדמות שבסרט,
נוסיף שכבות שונות וצלילים אותם נשלב בפסקול,
מה שיתן לנו תחושה של יער חי ונושם,
אבל התוספת העיקרית הקריטית עבור פיתוח של סצנת אימה היא –
שנרצה ליצור תחושת סכנה לא מוגדרת ,
ואת זה נעשה ע"י שילוב של סאונדים נוספים, שיצרו את תחושת המתח הסמויה ,
ויתנו לנו מרקם קולי עשיר ומורכב הממלא את החללים בפסקול,
מה שמיד יכניס את הצופה לתחושה של אווירת יער עבות מסתורית, וסצנה מאיימת ודרמטית.
02
אומנות האווירה הקולית
עיצוב אמביאנס
ואפקטים קוליים FX Sound
שלב נוסף בעיצוב פס הקול המקצועי,
בתהליך של יצירת סאונד רקע
המשמש ליצירת אווירה מסוימת בסרט.
עיצוב אמביאנס הוא כלי חשוב ביצירת חוויה סוחפת וריאליסטית,
והוא תורם משמעותית ליצירת אווירה בסרט / מופע / הצגה וכדומה. מטרתו היא ליצור תחושה של מקום וזמן,
ולעזור לצופה להרגיש שהוא חלק מהסצנה.
מה גורם לסצנה דרמטית להפוך לבלתי נשכחת?
כמובן לא רק התוכן הוויזואלי,
אלא גם הסאונד שסוחף את הצופה פנימה.
הסאונד אינו רק תוספת!
אלא המפתח להעצמת היצירה ולהגברת הרגש
באמצעות מרקם קולי מוחשי שנועד ליצור אווירה ותחושה ספציפיים של המיקום בו מתרחשת הסצנה כעת.
אם לדוגמא נרצה להכניס את הצופים לסצנה של מסעדה, האמביאנס והאפקטים הקוליים יורכבו לכדי שכבות המשלבות
בין סאונד של דיבורים מהוסים, כלי אוכל, כלי זכוכית מתחככים, מוזיקת ג'אז קלילה,
או אולי פסנתר עדין הנשמע ברקע,
וכך על ידי השילוב שאותו יוצרים ממש בפועל
לכדי רצועת סאונד שלימה – נוצרת התחושה
שהכול מתרחש ממש כאן ועכשיו.
03
פסקול של הרגשות
עיצוב מוזיקה
ופסקול מוזיקלי
עיצוב מוזיקה לווידאו
הוא כלי קריטי רב עוצמה וחשיבות,
המוזיקה משפיעה על הצופה בצורה מיידית ,
יוצרת אצלו חוויה רגשית וסיפורית עשירה מאוד,
ומכניסה אותו לעולם שלם של רגשות חבויים ,
שלא היו בוקעים ממנו לעולם
לולא המוזיקה הספציפית אותה שומע.
מוזיקה יכולה להפוך כל סצנה בינונית – לבלתי נשכחת.
היא מעבירה מידע רגשי שקשה להעביר באמצעות דיאלוג או ויזואל.
וכמו שאת ודאי כבר חשת בעצמך לא פעם –
המוזיקה היא חלק בלתי נפרד מהחוויה,
ובלעדיה הסרט לא יהיה אותו דבר.
דוגמא? ברור! דמייני סצנה של דמות הולכת לבדה ברחוב
חשוך וריק. ללא מוזיקה –
נשמע רק את צעדי הדמות ואולי רעשי רקע קלים.
הסצנה נראית סתמית, אולי מעט בודדה, אך לא מעבר.
עם מוזיקה דרמטית האווירה משתנה מיד –
הסצנה הופכת למאיימת ומסתורית,
הצופה מרגיש מתח וציפייה, וחושש שמשהו רע עומד לקרות,
המוזיקה גורמת לצופה להיות דרוך וחרד.
לעומת זאת, עם מוזיקה ומנגינה שקטה ועצובה –
המוזיקה מעצימה ברגע אחד את תחושת הבדידות והעצב,
והצופה מרגיש הזדהות ממש עם הדמות הבודדה ,
שכבר ממש נחווית אצלו כאומללה עד להחריד קהל יעד –
(של כל החלק הזה של עיצוב סאונד לסרטים, קריינות, פסי קול ופוסט פרודקשן-) מפיקי / מפיקות סרטים / וידאו / תוכניות ומופעים עורכות וידאו, בעלות אולפן
עיצוב פסקול לטריילרים
פסי קול לטריילרים
עריכת סאונד של פס קול / וידאו לטריילרים
עיצוב של פס הקול של הטריילר שלך,
שיהפך לקסום ומפעים, עם אפקטים ומוזיקה
מותאמים לסגנון הטריילר שאת חולמת ומדמיינת
על ידי תכנון ועיצוב סאונד מדוייק , יצירתי , ומוחשי,
שיביע וישדר את הרגשות אותם תרצי – בצורה עמוקה וכובשת.
וזה יכול להיות ממרגש ועצוב ונוגע – ועד אימה ומתח אגדיים
קהל יעד:
- מפיקי / מפיקות
סרטים / וידאו / תוכניות ומופעים - עורכות וידאו,
- בעלי / בעלות אולפן
עיצוב פסקול לסרטוני תדמית
עיצוב סאונד לסרטון תדמית, הוא תהליך אומנותי ויצירתי
כשהמטרה היא להדגיש את המסרים המרכזיים
ולהעצים את זהות המותג,
נבחר מוזיקה שמתאימה למותג שלכם, ולשדר אותו הסרטון מעונין להעביר,
תוך התאמת מושלמת של המוזיקה לקצב ולדינמיקה של הסרטון.
בנוסף, פסי קול של סרטוני תדמית,
יהפכו את סרטון התדמית לדינמיקת צפייה מוחשית,
שתתמזג לכדי חוויה על קולית,
באמצעות עיבוד סופי והרמוני של הסאונד
שיוביל למסר התדמיתי, לא פחות מהויזואל של הסרטון.
קהל יעד:
- מפיקי / מפיקות
סרטים / וידאו / תוכניות ומופעים - עורכות וידאו,
- בעלי / בעלות אולפן
הפקת ועיצוב תשדירים,
פאנטונים ופרסומות
עריכת סאונד ועיצוב קולי של פאנטון עסקי לטלפון , לרדיו או לעסק,
דבר היוצר תדמית ומוניטין באמצעות חלון ראווה קולי לעסק
שמרשים את הלקוחות והמאזינים,
וגורם להכרה בכך שמדובר בעסק רציני, מרשים ואמין.
קהל יעד:
- עסקים
- קריינים
- משרדי פרסום
עיצוב פודקאסטים
עריכת תוכן וסאונד מוזיקלי לפודקאסט, ודיוק המסר
בהתאם למטרות וסגנון הפודקאסט, עיבוד והדגשת החלקים החשובים,
בנוסף לעריכה עדינה של מוזיקה מותאמת ואפקטים משדרגים.
קהל יעד:
- מפיקי פודקאסטים ומקליטי פודקאסטים
- בעלי אולפן הקלטות
עיצוב סאונד לקריינויות
עיצוב סאונד לקריינות, הופך את המלל המקוריין לעוצמתי, חוויתי ודינאמי,
עם דגש על האווירה, מעברים מוזיקליים חלקים ומוזיקה מותאמת
שתורמת להבנת והטמעת התוכן ונעימה להאזנה.
קהל יעד:
- עסקים
- קריינים /ות
- משרדי פרסום
- בעלי אולפן הקלטות
- מפיקים